«Ο Οικολογικός Τουρισμός απάντηση στην κρίση»
Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2012 13:14

Της Διονυσίας-Θεοδώρας Αυγερινοπούλου*

Βουλευτού Επικρατείας Ν.Δ

Αναπληρώτρια Τομεάρχης Περιβαλλοντικής ΠολιτικήςKaiafas2

                                                                                                                                                              

Κεντρικός άξονας του προγραμματικού λόγου του ΠΑΣΟΚ είναι η «πράσινη ανάπτυξη» κι αυτό θα έπρεπε να αφορά όλους τους τομείς ανάπτυξης της χώρας μας. Ωστόσο, από τα τέσσερα προγράμματα ανάδειξης του πολιτιστικού πλούτου και της τουριστικής προβολής αστικών και μη αστικών κέντρων, που παρουσιάστηκαν πρόσφατα από τον κύριο Γερουλάνο και αποτελούν τον βασικό σχεδιασμό του Υπουργείου Πολιτισμού απουσιάζει παντελώς, ο οικολογικός τουρισμός.

Ο οικο-τουρισμός είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας της τουριστικής βιομηχανίας παγκοσμίως και ως διάχυτη μορφή ανάπτυξης θα μπορούσε να δώσει εισόδημα σε όλη την ελληνική κοινωνία, ανεξαρτήτως οικονομικού και γεωγραφικού υπόβαθρου. Ειδικά, στην Ελλάδα με την πλουσιότερη βιοποικιλότητα στην Ευρώπη μπορεί να συνδυαστεί με τον αγροτουρισμό, να συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και να προσφέρει ποιοτικό τουριστικό πλεονέκτημα. Ο οικολογικός τουρισμός είναι πολιτισμός.

Επιπλέον, ο οικολογικός τουρισμός δεν αφορά μόνο την επαρχία, αλλά και τα αστικά κέντρα, με τα οποία έχει αδιάρρηκτη σχέση. Η ανάπτυξή του στις πόλεις θα μπορούσε να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων τους.Ο αστικός τουρισμός προστατεύει το φυσικό και το πολιτιστικό περιβάλλον και τα υποστηρίζει. Θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε βιώσιμες μεταφορές των επισκεπτών, βιώσιμες λειτουργίες των μουσείων και των υπηρεσιών τους και να καταγράψουμε το τελικό ενεργειακό αποτύπωμα των τουριστών. Η προσπάθεια για βιώσιμο αστικό τουρισμό μπορεί να προβάλει την Ελλάδα, ως χώρα ποιοτικού τουριστικού προορισμού.

Είναι επιπλέον, σημαντικό να συνδέσουμε σημεία αστικού πρασίνου, με τόπους πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ενα μουσείο, να συνδεθεί με τον κοντινότερο βοτανικό κήπο ή με άλλα κοντινά θεματικά αξιοθέατα. Η διασύνδεση αρχαιολογικών χώρων με διαδρομές πραγματοποιήσιμες εντός της ίδιας ημέρας ή της ίδιας επίσκεψης δεν έχει αποδώσει. Η απουσία αεροδρομίων ή άλλων μεταφορικών κόμβων κοντά σε σημαντικά αρχαιολογικά κέντρα αποτελεί σημαντικό αντικίνητρο προσέλκυσης επισκεπτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Αρχαία Ολυμπία. Το κοντινότερο αεροδρόμιο, στον Αραξο δεν έχει διασύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο. Επιπλέον, η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού, που θα διευκόλυνε την πρόσβαση προς το παγκόσμιο σύμβολο του αθλητικού τουρισμού, έχει άδηλο μέλλον.

Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί επίσης στην τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, πλέον των άλλων πόλεων, διότι αν και διαθέτουν μεγάλα διεθνή αεροδρόμια, συχνά δεν αποτελούν τελικό ή έστω ενδιάμεσο προορισμό, ακόμη και το καλοκαίρι. Οι ξένοι επισκέπτες κατευθύνονται στα νησιά, χωρίς να περιηγηθούν καθόλου στην Αθήνα διότι δεν την θεωρούν ελκυστική πόλη. Περιορίζονται στην Ακρόπολη, η οποία ωστόσο, γνωρίζει κι αυτή, μείωση τουριστικής κίνησης. Τον περασμένο Οκτώβριο δέχτηκε 35% λιγότερους επισκέπτες απ’ ό,τι την προηγούμενη χρονιά.

Στη χώρα μας έχουμε δυνατότητα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Δεν έχουμε όμως, καταφέρει να στηρίξουμε ούτε τον εποχικό, αλλά ούτε και τον θεματικό τουρισμό. Λουτροπόλεις, όπως ο Καϊάφας δεν λειτουργούν άμεσα από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Το αποτέλεσμα είναι μεγάλη απώλεια εσόδων για τις τοπικές κοινωνίες και διαρροή του τουρισμού προς άλλες χώρες.

Τόσες χαμένες ευκαιρίες, εν μέσω σφοδρής οικονομικής κρίσης, απλώς δεν επιτρέπονται.